Slaap je slecht? Of heb je last van kuitkramp of gespannen spieren? Gebruik dan magnesium-olie of vlokken

Magnesium zorgt voor prikkels in spieren en zenuwbanen, samentrekken en strekken van de spieren, de opbouw van lichaamseiwitten, versterking van het geheugen, voorkomen van stress en gezonde tanden en botten. Een tekort blijkt vaak uit kramp, vermoeidheid en soms hartritmestoornissen.

Er wordt verschillend gedacht over het voorkomen van een tekort aan magnesium. Het Voedingscentrum meent dat een tekort zeldzaam is, terwijl er Amerikaanse onderzoeken (NHI) zijn die wijzen op een tekort tot 60 procent bij sommige bevolkingsgroepen.

Een tekort ontstaat meestal door een eenzijdig dieet. Het grote hoeveelheid van het mineraal magnesium zit in verschillende soorten voeding, onder meer in:
• bruin brood
• volle granen
• groene bladgroenten
• soja
• noten
• bonen
• bananen
• schelpdieren

Omdat je lichaam niet in staat is om zelf magnesium aan te maken, moet je dagelijks een minimale hoeveelheid uit je voeding halen. Door onze manier van landbouw bedrijven is de hoeveelheid natuurlijk magnesium in de grond verminderd. Ook bevatten moderne gewassen minder mineralen en dus ook minder magnesium. Verder gaat veel magnesium verloren in kookvocht.
Ons westerse eetpatroon is niet goed voor de opname van voldoende magnesium per dag. De dagelijkse minimale dosis is 250 milligram. Dat wordt met ons eetpatroon vaak maar net of gewoon niet gehaald.

Een overdosis kan alleen ontstaan door overmatige inname van magnesiumpillen. Gebruik je deze dan merk je een overdosis doordat je last krijgt van diarree.

Heb je nu vaak last van kramp of moeheid, dan is het natuurlijk zaak om je dieet aan te passen. Om je lijf een flinke ‘boost’ te geven, kun je ook gebruikmaken van magnesiumolie of een voetenbad met magnesium.
Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van magnesium een gunstige invloed heeft op stress, depressie, ADHD, MS, kramp in je kuiten en migraine.

Nu is het zo dat je bij een magnesiumtekort meteen minder magnesium uit je voeding op kunt nemen.Een bijkomend effect van een tekort aan magnesium is dat stress verergerd, terwijl stress de magnesiumopname uit voeding verminderd. En veel stress is slecht voor je weerstand.

Omdat ik graag de mensen persoonlijk advies geef over het gebruik van magnesiumolie of de vlokken kan ik dat alleen doen tijdens een behandeling.